Idén till bloggen Glutenfritthem fick sin start igår den 25.3.2014 då vi måste börja med glutenfri kost i vårt hem. Glutenfri kost är inget nytt hos oss, men det är nästan tjugo år sedan sist. Nu gläds vi åt det enorma utbudet av glutenfria produkter. Experimentlustan är stor och då måste det ju bli någon sorts dokumentering, så jag minns vad vi provat på. För mig är det därför naturligt att starta bloggen Glutenfritthem. Nu kommer både jag och andra intresserade åt informationen då den behövs, var än vi är :-) Vi skall prova på färdiga produkter och ibland även glutenfria recept. Recepten som vi provar på är enkla och lättlagade, helt i min smak :-)

lördag 29 mars 2014

Mumsigt matbröd!

Det är länge sedan jag bakade ett glutenfritt matbröd. På den tiden blev brödet ofta rätt kompakt och smuligt. Så nu skall det bli intressant att baka med alla nya mjöl som finns att få idag.

I mitt första glutenfria matbröd använde jag mig av Sempers Grov Mix. Receptet som finns på paketet fick fungera som bas.

Receptet som finns på baksidan fungerade som bas.

Jag tillade dessutom en stor näve med Urtekrams Glutenfria havregryn och en tesked Xantan. Havre tillsatte jag för fibrernas skull. Xantanen ersätter glutenet och ger en fin konsistens. Jag lade också till en matsked fiberhusk. 


Om brödet skall vara glutenritt skall även havregrynen som användas vara garanterat glutenfria.

Eftersom jag lagt till lite mer mjöl än i receptet så tillade jag även mer vätska. Jag hällde på mjölk och knådade tills degen var ganska lös och lossnade relativt lätt från fingrarna. Degen får vara rätt lös, så brödet inte blir så torrt. För att brödet inte skulle klibba fast i formen smorde jag formen med smör och Sempers Pofiber.

Slutresultatet blev ett supergott matbröd! Skorpan var så god så den kunde vi bara ha skalat bort och ätit upp på en gång. Dessutom var brödet luftigt och smakligt. 

Skorpan var supergod, det är  Xantanens förtjänst.

Efter första smakbitarna lät jag brödet svalna. Sen skar jag upp det i skivor och frös ner det. Skivorna blev ganska tjocka. Jag borde kanske införskaffa en maskin som skär lite tunnare skivor. Då vi äter frukost tinar vi upp brödet i brödrosten och sen njuter vi :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar