Idén till bloggen Glutenfritthem fick sin start igår den 25.3.2014 då vi måste börja med glutenfri kost i vårt hem. Glutenfri kost är inget nytt hos oss, men det är nästan tjugo år sedan sist. Nu gläds vi åt det enorma utbudet av glutenfria produkter. Experimentlustan är stor och då måste det ju bli någon sorts dokumentering, så jag minns vad vi provat på. För mig är det därför naturligt att starta bloggen Glutenfritthem. Nu kommer både jag och andra intresserade åt informationen då den behövs, var än vi är :-) Vi skall prova på färdiga produkter och ibland även glutenfria recept. Recepten som vi provar på är enkla och lättlagade, helt i min smak :-)

söndag 13 april 2014

Glutenfritt tårtbotten, luftigt och gott

Min mamma bjöd på tårta igår. Den var glutenfri och helt fantastiskt god. Man kunde inte på något sätt ana att tårtbottnen var gjord på något annat än vanligt vetemjöl.


Mamma hade bakat med Pirkka Glutenfria mjölblandning. Receptet till tårtbotten finns på paketets baksida. Mamma hade följt receptet till punkt och pricka, det är inte som när jag bakar :-) Denna gång rekommenderar jag dock att man följer receptet, för resultatet blev fantastiskt bra.
Så här inbjudande såg slutresultatet ut. Mums!

Mamma hade fyllt tårtan med aprikossylt och grädde. Smarrigt värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar