Idén till bloggen Glutenfritthem fick sin start igår den 25.3.2014 då vi måste börja med glutenfri kost i vårt hem. Glutenfri kost är inget nytt hos oss, men det är nästan tjugo år sedan sist. Nu gläds vi åt det enorma utbudet av glutenfria produkter. Experimentlustan är stor och då måste det ju bli någon sorts dokumentering, så jag minns vad vi provat på. För mig är det därför naturligt att starta bloggen Glutenfritthem. Nu kommer både jag och andra intresserade åt informationen då den behövs, var än vi är :-) Vi skall prova på färdiga produkter och ibland även glutenfria recept. Recepten som vi provar på är enkla och lättlagade, helt i min smak :-)

torsdag 24 april 2014

Vargungar provsmakar glutenfritt

Igår fick jag träffa ett gäng glada vargungar i Kyrkslätt. Det var scouterna som hade sitt möte och jag fick komma med som gäst och berätta om keliaki. 

Vi pratade om vad man inte kan äta och vad man kan äta istället. Vilka glutenfria mjöl det finns och hur man hittar dem i butiken. Vad man kan ha med sig på läger och vad kompisar kan tänka på. Att keliaki inte är smittsamt och att alla kan äta glutenfria produkter.

Naturligtvis bjöd jag även på lite glutenfria smakprov. Först fick alla smaka på glutenfritt knäckebröd, Semper Grovknäcke. Det hör  till Wilmas favoriter. Hon gillar det bättre än vanligt knäckebröd. Samma respons kom från vissa av vargungarna :-)

Här förbereder jag mig inför scoutmötet med temat keliaki. Vargungarna fick hemlagad hallonsaft till de glutenfria smakproven. Det var ett gäng törstiga vargungar som kom in efter en stunds vistelse utomhus.

Efter knäckebrödet blev det dags för Schär Digestive Choc. De här kexen gjorde succé! Det enda jag har att klaga på är att det inte står hur många kex det finns i en förpackning. Nu vet jag. Det finns 12 stycken kex i ett paket. Dom är förpackade i tre påsar, med fyra kex i varje påse. Behändigt att ta med på utflykt.

Avslutningsvis bjöd vi även på Provenas chokladmuffins som Wilma och jag bakat dagen innan. Lite glutenfritt godis bjöd vi också på. Så gissa om det här blev ett populärt scoutmöte :-) Jag fick många tack igen idag då jag mötte några av vargungarna på skolgården.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar